Barn som samhällsproblem
30 hp
Kurskod: SA8652
Beslut: Fastställd i nämnden 2012-09-12. Giltig från och med 2012-09-13. Nedlagd 2025-03-03.
Nivå: Avancerad nivå
Ämne/områdeskod: Socialt arbete (SAA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Socialt arbete
VFU-andel: -
Engelsk titel: The Child as a Problem in Society
Diarienummer: U2012-242-1377
Allmänna uppgifter
Kursen ingår i Socionomprogrammet 210 hp som valbar kurs samt ges som fristående kurs. Studieform: Högskoleförlagd.
Fördjupningsnivå
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till socionomprogrammet samt godkänt betyg i Socialt arbete, livsvillkor och profession 30 hp, Socialt arbete, socialpolitik och sociala studier 30 hp, Socialrätt med juridisk introduktion 30 hp, Socialt arbete, individ och social interaktion 30 hp samt Verksamhetsförlagd utbildning inom socialt arbete, 30 hp eller för fristående kurs, Godkänt resultat om minst 135 hp på grundnivå varav minst 60 hp inom socialt arbete eller motsvarande.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter för att kunna bedriva socialt arbete med familj- och barnperspektiv samt kunna bidra till forsknings- och utvecklingsarbete om barn som samhällsproblem.
Innehåll
Moment 1: Barnet och samhällets reproduktion, 10 hp
- barndomsbegreppet i historiskt perspektiv
- utvecklingstanken, hygien och det vetenskapliga perspektivet
- barndomens differentiering; ungdomsproblemet, adolescens
- genus, normalitet, kultur och stigma
- barns uppväxtvillkor och fostran
- arkivstudier och longitudinella studier med barn i fokus
Moment 2: Familjen, utbildningen och barnets utveckling, 10 hp
- utvecklingspsykologiska begrepp och metoder
- barns utveckling i familjsystemet
- familj, barn och kamrater
- etniska och socioekonomiska faktorer för familjen
- skolan och familjen
- skolpolitik och barns läranderesultat
- barns resiliens
- sammanfattande reflektion
Moment 3 Barns rättigheter, barns röst och barnets som medborgare, 10 hp
- medborgarskap, barnperspektiv och barns perspektiv
- barnets rätt, andras skyldigheter och arbete med tvångsvård
- barns och föräldrars deltagande i socialtjänstens utredningar
- professionellt arbetssätt och förväntningar på samhällets service
- socialsekreteraren och barnets röst
- deltagande, nätverk och dialogiskt arbete
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna presentera och förklara aktuella forskningspublikationer med hänsyn till deras metod och till teoretiska frågeställningar och problem (1)
- kunna genomföra en forskningsprocess i praktiken utifrån specificerat projekt inom området socialt arbete och identifiera länkar till historiska och kulturella sammanhang (2)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna jämföra och integrera flera forskningsarbeten, relatera dem till övergripande frågeställningar gällande barnet som samhällsfenomen och nå fram till preliminära svar, även utifrån begränsad information (3)
- kunna klart referera kunskaper om barn som samhällsfenomen och utveckla begripliga teoretiska argument utifrån dessa kunskaper (4)
- kunna utforska sociala arkiv och göra sammanställningar baserade på akter
alt. kunna självständigt och i samarbete insamla, bearbeta, analysera och presentera arkivdata rörande socialt arbete med barn (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna granska forskningsarbetens innebörd angående deras empiriska kvalitet och deras betydelse för samhället och för individens bästa (6)
- kunna kritiskt relatera aktuella vetenskapliga frågeställningar och resultat till en större idéhistoria (7)
- kunna verka utifrån barnperspektivet lyssnande till och med beaktande av barnets röst/barnens röster (8)
- kunna aktivt samverka med barnets nätverk inom ramen för arbetet med barnets skydd (9)
Genomförande
Undervisning sker i form av föreläsningar, fallbeskrivning, tillämpningsövningar med metodträning individuellt och i grupp, konsultation och seminarier.
Examination – prov och former
Kursen examineras genom sju delprov:
Delprov 1 (4 hp). Barnet och samhällets reproduktion - seminarium. Regelmässigt aktivt deltagande i seminarium. Lärandemål 2, 4, 7. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (6 hp) Barnet och samhällets reproduktion. Paper/portfolio, dokumentsstudie på temat barndom med seminariebehandling. Arbetet genomförs enskilt eller i grupp medans examination sker individuellt. Lärandemål 2, 4, 5, 7. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 3 (4 hp) Familj, utbildning, barns utveckling - presentation. Muntlig redovisning av empirisk forskning, diskussionsledning samt kortfattat referat som grupparbete. Lärandemål 1, 3, 6 och 7. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 4 (1,5 hp) Familj, utbildning, barns utveckling - seminarium. Regelmässigt aktivt deltagande i seminarium. Lärandemål 3, 6 och 7. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 5 (4,5 hp) Familj, utbildning, barns utveckling - salstentamen. Skriftligt enskild tentamen. Lärandemål 1, 4 och 6. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 6 (4 hp) Barns rättigheter, barns röst och barnets som medborgare, seminarium. Regelmässigt aktivt deltagande i seminarium. Lärandemål 2, 6, 8 och 9. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 7 (6 hp) Barns rättigheter, barns röst och barnets som medborgare. Portfolio med seminariebehandling. Arbetet genomförs enskilt eller i grupp medans examination sker individuellt. Lärandemål 1, 6, 8 och 9. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på delprov omfattande sammanlagt minst 10,5 hp.
För delprov 1, 3, 4 och 6 äger studenten rätt till att examineras vid två examinationstillfällen. Begränsning införs på grund av att delarna kräver ansenliga extra resurser.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd i nämnden 2012-09-12. Giltig från och med 2012-09-13. Nedlagd 2025-03-03.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Andersson, Gunvor (2008), Utsatt barndom - olika vuxenliv : ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård. Stockholm : Allmänna Barnhuset (153 s). http://www.allmannabarnhuset.se/data/files/Utsatt_barndom.pdf
-
Jonsson, Jan. O, Östberg, Viveca, Evertsson, Marie & Brolin L. Sara (2001), Barns och ungdomars välfärd : antologi från Kommittén Välfärdsbokslut. Stockholm : Fritzes offentliga publikationer (343 s). Läsanvisningar s.239-263. http://www.regeringen.se/content/1/c4/27/57/b65e95cc.pdf
-
Markström, Ann-Marie, Simonsson, Maria, Söderlind, Ingrid, Änggård, Eva & Halldén, Gunilla (2009), Barn, barndom och föräldraskap. Stockholm: Carlsson (332 s). Läsanvisningar s. 16-31, 54-66, 207-221 och 271-289..
-
Nygren, Pär & Thuen, Harald (2008), Barn og unges kompetanseutvikling. Oslo; Oslo Universitetsforlaget (240 s).
-
Turmel, André (2008), A historical sociology of childhood : developmental thinking, categorization, and graphic visualization. Cambridge : Cambridge University Press (362 s).
Moment 2
-
Aunola, Kaisa, Stattin, Håkan, & Nurmi, Jari-Erik (2000), Parenting styles and adolescents’ achievement strategies. Journal of Adolescence, 23. Doi: 10.1006/jado.2000.0308 Läsanvisningar s.205-222.
-
Black, Keri, & Lobo, Marie (2008), A conceptual review of family resilience factors. Journal of Family Nursing, 14. Doi: 10.1177/1074840707312237 Läsanvisningar s.33-55.
-
Conger, Rand D, Conger, Katherine J, Matthews, Lisa S & Elder, Glen H, Jr (1999), Pathways of economic influence on adolescent adjustment. American Journal of Community Psychology, 27. Doi: 10.1023/A:1022133228206 Läsanvisningar s.519-541.
-
Ha, Thao, Overbeek, Geertjan, de Greef, Marieke, Scholte, Ron H, J & Engels, Rutger C, M, E (2010), The importance of relationships with parents and best friends for adolescents’ romantic relationship quality: Differences between indigenous and ethnic Dutch adolescents. International Journal of Behavioral Development, 34. Doi: 10.1177/0165025409360293 Läsanvisningar s.121-127.
-
Masche, J, Gowert (2010), Explanation of normative declines in parents’ knowledge about their adolescent children. Journal of Adolescence, 33. Doi: 10.1016/j.adolescence.2009.08.002 Läsanvisningar s.271-284.
-
Masche, J, Gowert & van Dulmen, Manfred H, M (2004), Advances in disentangling age, cohort, and time effects: No quadrature of the circle, but a help. Developmental Review, 24. Doi: 10.1016/j.dr.2004.04.002 Läsanvisningar s.322-342.
-
Maslowski, Ralf, Scheerens, Jaap & Luyten, Hans (2007), The effect of school autonomy and school internal decentralization on students’ reading literacy. School Effectiveness and School Improvement, 18. Doi: 10.1080/09243450601147502 Läsanvisningar s.303-334.
-
Otis, Nancy, Grouzet, Frederick M, E & Pelletier, Luc G (2005), Latent motivational change in an academic setting: A 3-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 97. Doi: 10.1037/0022-0663.97.2.170 Läsanvisningar s.170-183.
-
Socialstyrelsen (2009), Folkhälsorapport 2009. Stockholm: Socialstyrelsen (450 s). Läsanvisningar s.56-61, 71-72, 78-92, 95-96, 104-107, 272-276 och 282-283. http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71
-
Soenens, Bart, Luyckx, Koen, Vansteenkiste, Maarten, Duriez, Bart & Goossens, Luc (2008), Clarifying the link between parental psychological control and adolescents’ depressive symptoms: Reciprocal versus unidirectional models. Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology, 54. Doi: 10.1353/mpq.0.0005 Läsanvisningar s.411-444.
-
Soenens, Bart, Vansteenkiste, Maarten, Smits, Ilse, Lowet, Koen, & Goossens, Luc (2007), The role of intrusive parenting in the relationship between peer management strategies and peer affiliation. Journal of Applied Developmental Psychology, 28. Doi: 10.1016/j.appdev.2007.02.003 Läsanvisningar s.239-249.
-
Ungdomsstyrelsen (2010), Ung idag 2010: En beskrivning av ungdomars villkor (Ungdomsstyrelsens skrifter 2010:9). Stockholm: Ungdomsstyrelsen (266 s). Läsanvisningar s.19-58, 69-91, 97, 108-117, 146-148 och 152-153. http://www2.ungdomsstyrelsen.se/butiksadmin/showDoc/ff80808128d5641301295f00c892001b/wwwUngIdag2010.pdf
-
Wadsworth, Martha E & Santiago, Catherine DeCarlo (2008), Risk and resiliency processes in ethnically diverse families in poverty. Journal of Family Psychology, 22. Doi: 10.1037/0893-3200.22.3.399 Läsanvisningar s.399-410.
-
Westergård, Elsa & Galloway, David (2004), Parental Disillusionment with School: Prevalence and relationship with demographic variables, and phase, size and location of school. Scandinavian Journal of Educational Research. Doi: 10.1080/0031383042000198521 Läsanvisningar s.189-204.
-
Wiese, Elizabeth Batista-Pinto (2010), Culture and migration: Psychological trauma in children and adolescents. Traumatology, 16. Doi: 10.1177/1534765610388304 Läsanvisningar s.142-152.
Moment 3
-
Barnombudsmannen (2011), Bakom fasaden : barn och ungdomar i den sociala barnavården berättar. Stockholm : Barnombudsmannen (68 s).
-
Borge, Anne, Inger, H & Larson, Per (2005), Resiliens : risk och sund utveckling. Lund : Studentlitteratur (184 s).
-
Clark, Alison, Kjørholt, Anne. Trine & Moss, Peter (2005), Beyond listening : children‘s perspectives on early childhood services. Bristol : Policy Press (197 s).
-
Eriksson, Maria (2007), Barn som upplever våld : nordisk forskning och praktik. 1 upplagan. Stockholm : Gothia (271 s).
-
Friis, Eva (2003), Sociala utredningar om barn : en rättssociologisk studie av lagstiftningens krav, utredningarnas argumentationer och konsekvenser för den enskilde. Lund : Sociologiska institutionen, Universitetet (290 s). http://www.lub.lu.se/luft/diss/soc_437/soc_437_transit.html
-
Leeson, Caroline (2007), My life in care: experiences of non-participation in decision-making processes. Child & Family Social Work, Aug2007, Vol. 12 Issue 3. DOI: 10.1111/j.1365-2206.2007.00499.x Läsanvisningar s.268-277.
-
Munro, Eileen (2001), Empowering looked-after children. Child & Family Social Work, May2001, Vol. 6 Issue 2. DOI 10.1046/j.1365-2206.2001.00192.x Läsanvisningar s.129-137.
-
Nylund, David (2000), Treating Huckleberry Finn : a new narrative approach to working with kids diagnosed ADD/ADHD. San Francisco, Calif. : Jossey-Bass (234 s).
-
Olsson, Ann-Margareth (2005), Barnets socialsekreterare : coaching i dialogiska utredningar. Malmö : Länsstyrelsen i Skåne län (182 s).
-
Ponnert, Lina (2007), Mellan klient och rättssystem : tvångsvård av barn och unga ur socialsekreterares perspektiv. Lund : Socialhögskolan, Lunds universitet (2 s). Läsanvisningar s.73-93 och 227-262. http://www.luur.lub.lu.se/luur?func=downloadFile&fileOId=599067
-
Sandbaek, Mona (1999), Children with problems: focusing on everyday life. Children & Society, Apr1999, Vol. 13 Issue 2. DOI: 10.1111/j.1099-0860.1999.tb00112.x Läsanvisningar s.106-118.
-
Wilson, Jim (2011), Barnets röst i utredning och behandling. 2 upplagan. Lund : Studentlitteratur (176 s).
Vetenskapliga artiklar i omfattningen totalt 500 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.